Wegverkeerslawaai

Nederland wordt steeds drukker, waardoor het steeds moeilijker wordt om geschikte locaties voor nieuwbouw te vinden. Bij nieuwbouwprojecten of wijzigingen in bestemmingsplannen is een gedegen inzicht in de geluidbelasting door wegverkeer op de gevels essentieel.

Wij voeren deze geluidsberekeningen uit met behulp van geavanceerde 3D-modellen, die we opstellen met GIS- en Geomilieu-software. Hierbij gebruiken we gedetailleerde gegevens van de omgeving, zoals hoogtedata uit het Actueel Hoogtebestand Nederland (AHN) en bodemgebieden uit de Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) om een nauwkeurig beeld te krijgen van de geluidssituatie ter plaatse. De benodigde verkeersgegevens worden door ons opgevraagd en geïntegreerd in het model.

De resultaten van de geluidsberekeningen worden getoetst aan de geldende normen uit de Omgevingswet. Indien de grenswaarden worden overschreden, onderzoeken we in overleg met de opdrachtgever mogelijke maatregelen om de geluidbelasting te verminderen. Mocht het ondanks deze maatregelen noodzakelijk zijn, kan het bevoegd gezag besluiten hogere geluidswaarden toe te staan, zodat het project toch gerealiseerd kan worden.

Dankzij onze jarenlange ervaring in het opstellen van 3D-geluidmodellen, kunnen wij nauwkeurige en betrouwbare berekeningen leveren. We zijn voortdurend bezig met het optimaliseren van onze rekenmodellen, zodat we altijd werken volgens de meest actuele methoden. Dit stelt ons in staat om onze klanten hoogwaardige en betrouwbare resultaten te bieden.

De geluidbelasting wordt berekend in een 3d-model van de locatie en de omgeving daaromheen, met behulp van GIS- en Geomilieu software.

De benodigde gegevens van de wegen zullen door ons worden opgevraagd.

traffic at dusk