Train platform and traffic light at sunset. Railroad. Railway st

Railverkeerslawaai

Onderzoek Railverkeerslawaai (Omgevingswet)

Bouwt u een nieuwe woning of ontwikkelt u een project in de buurt van een spoorlijn? Net als bij wegverkeer, is het ook bij railverkeer essentieel om de geluidsbelasting op de gevels in kaart te brengen.

Dit akoestisch onderzoek is een cruciale stap om te voldoen aan de eisen van de Omgevingswet.

Onze aanpak: Nauwkeurige 3D-modellering

Wij brengen de geluidssituatie nauwkeurig in kaart met geavanceerde 3D-rekenmodellen. Hiervoor gebruiken we gespecialiseerde software (GIS en Geomilieu). Om een accuraat model op te stellen, integreren we gedetailleerde omgevingsdata (zoals AHN en BGT) en de relevante spoor- en verkeersgegevens.

Toetsing, resultaten en maatregelen

De berekende geluidsresultaten toetsen we aan de geldende normen (voorkeursgrenswaarden) uit de Omgevingswet.

Wat gebeurt er bij een overschrijding?

Als de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, onderzoeken we welke maatregelen mogelijk zijn om de geluidbelasting terug te dringen. Denk hierbij aan:

  • Het plaatsen van een geluidsscherm tussen de spoorlijn en de woning(en).

  • Het anders situeren van de toekomstige panden binnen de percelen.

Nadat de maatregelen zijn onderzocht, kan het bevoegd gezag (meestal de gemeente) besluiten om de realisatie van de woning toch toe te staan, vaak via een ‘hogere waarde’-procedure.

De complete analyse: spoor, weg en gevel

Ligt uw project niet alleen nabij een spoorlijn, maar ook dicht bij een drukke weg? Of blijkt uit het onderzoek dat de geluidsbelasting (van spoor of weg) hoog is?

Wij kunnen deze onderzoeken efficiënt voor u combineren. We voeren dan in één integraal onderzoek het volgende voor u uit:

  1. Onderzoek Railverkeerslawaai

  2. Onderzoek Wegverkeerslawaai

  3. Onderzoek Geluidwering Gevels (Bbl)

Dit bespaart tijd en zorgt voor één helder, samenhangend advies.